Ştiuci si somni cu zurgălăi

Abia ce ne-am ales cu un nou Papa – Francisc I, si zic asta din perspectiva  intamplarilor cotidiene care ajung pana la noi, si cand Ungaria e blocata de zapezi si viscol in plina luna martie de 2013, pe meleagurile Ilfovene si anume la noi in curte la Tancabesti, soarele rasfata in aceasta sambata de 16 martie cam tot ce este deasupra dar si dedesubtul lacurilor Tancabesti.

Startul evenimentelor l-a dat tanarul dar inimosul Octav Buliga, un veteran pot spune al lacurilor Tancabesti, care venit de vineri dupa-amiaza impreuna cu un prieten la Complexul Tancabesti, s-au campat temeinic pe standul VB, standul pe care asta vara, Frank Warwick in echipa cu Jason Cann si Larysa Switlyk, pe o temperatura de 40 de grade la umbra au ratat podiumul Meet Carp Romanian Awards 2012, ei bine, revenind la Octav, acesta a luat in noaptea de vineri spre sambata doi somni, unul de 12 kg si inca unul de 20 de kg.

Ne-a oferit filmarea lui de noapte cu somnul de 20 de kg, si m-am dus sambata pe la pranz sa ii inapoiez stick-ul de memorie cu filmarile sale.

Ne-am intretinut cateva minute cu discutii despre echipamentul de pescuit dar si despre echipamentul de top in domeniu foto-video pe care Octav il considera indispensabil in calatoriile sale, si nu trec decat cateva minute pana cand una din lansete in berna ca pe Ebru, este scuturata vartos, observand ca Octav folosea la varful lansetelor in atac, clopotei.

A scos o stiuca frumoasa de 3-4 kg dar care s-a eliberat singura langa mal, si am ratat o partida de fotografii cu dumneaei.

Octav foloseste cum vedeti in fotografii stilul de pescuit intre ape, nu pe fund, cu acele plute mari de somn cred ca aveau 14-15 cm in diametru, cu plumb de lanseta in-line, cred ca era de 50-60 g, cu ancora in care agata drept momeala carasi cumparati din piata cu greutati intre 70 si 200 de grame !!

Si-a pregatit momeala si a plecat cu barca sa planteze lanseta abia scosa cu stiuca de mai devreme langa plaurul din fata, legand de forfacul de deasupra plutei o guta subtire intinsa cativa metri pana de plaur de care o lega, si apoi cu lanseta in berna pe mal, tinea intreaga montura intre ape – la punct fix aproape.

In caz de atac, guta subtire cedeaza prima si se poate recupera montura impreuna cu posibila captura agatata.

Octav era inca langa plaur, cand eu, urmarind de pe mal miscarea plutelor, observ ca una dintre ele, se zbate mai nefiresc pentru marimea ei. O urmaresc cu atentie cateva clipe, si pescarul din mine infinge mana in lannseta si intep scuturand clopoteii ca la plugusor! Am vazut o lumanare frumoasa si s-a vazut de la distanta de 50 – 60 de metri pana la plaur ca in ancora se agatase o stiuca nervoasa .

Mulinez lejer lanseta scurta si rigida cu care te poti juca si cu un somn de marimi apreciabile, si recuperez spre mal la relanti in sunetul clopoteilor agatati inca de varful lansetei cu tot cu captura asteptand sa vina si Octav in acelasi timp cu barca.

Urcat pe mal, acesta a luat mini-camera subacvatica si a filmat cateva momente de sub apa miscarile si plimbarea cu lanseta a stiucii care astepta destul de linistita sa vada ce se intampla.

Stiuca face la un moment dat o lumanare involburata, se da peste cap, si o las sa se odihneasca cateva secunde sub apa. Cand o ridic putin sa ii dau aer, observ ca aceasta tinea gura inclestata.

Bai e nervoasa rau pe noi stiuca asta ! Uitandu-ne mai atenti observam ca atunci cand s-a zbatut si a facut o tsukahara din lumanare, a reusit performanta sa isi lege botul cu firul si sa isi faca si ochi in ancora agatata de gura, de ziceai ca i-a legat cineva ciocul ca la rata cu sfoara !

[wp-imageflow2 dir=stiuci-si-somni-cu-zurgalai]

In bataia soarelui, culorile galben-verzulii ale unei stiuci de 5-6 kg rasfrangeau raze catre strafundul apei adanci de langa malul standului VB. Octav o scoate cu minciogul pe salteaua de primire si ne pregatim de fotografii. La eliberare s-a zburlit rau la noi si am vazut-o cum injura printre dinti ca am deranjat-o pe o vreme asa frumoasa de la masa de pranz.

[nggallery id=163]

Ma pregateam sa plec, cand clopoteii au muscat iar din varful unei lansete. Octav asteapta, asteapta, … asteapta … inteapa intr-un final insa … la mal revine montura cu tot cu caraselul … Doamne, .. cred ca avea spre 250 de grame caraselul!

Era soare, stiuca musca frumos, caraseii mie mi s-au parut unii putin cam mari pentru stiuca, insa daca era sa treaca un somn prin zona, sigur ar fi avut marimea potrivita. Octav avea in curand sa sune acasa, in juvelnic mai avea maxim 12-15 carasei si pana duminica nu pareau sa ii ajunga in stilul destul de des de atac al capturilor.

Plec intr-un final, imi iau ramas bun de la Octav si de la prietenul acestuia.

La restaurant, in cherhana este vanzoleala, pentru seara este rezervata pentru un eveniment, insa sunt si clienti la mese servind preparate din peste sau din meniul cu specific traditional romanesc.

Isi face aparitia Liviu Mihaiescu, fratele lui Mugur Mihaiescu, care a venit sa serveasca masa la Tancabesti.

Ne salutam, se imbratiseaza cu Vlad Parfene, glume, amintiri.

Facem o poza.

Vlad ramane cu el sa depaneze din noutati si amintiri iar eu merg in biroul office.

Nu trece mult timp si biroul se umple de intreaga echipa de pescuit a lui Vitali Bujilov! Dintr-o data!!

Ne salutam, ne bucuram, glumim.

Vitali este ca de obicei un Pavel Stratan autentic. Pastreaza accentul si felul de a fi pur moldovenesc, zici ca are tot Chisinaul dupa el .

Adica personalizarea celui din versurile cu haz si talc ale lui Stratan, orice cuvant era o semnificatie, si orice idee daca nu te face sa zambesti sigur te face sa te gandesti la idee si dupa ce nu mai auzi cuvintele.

Facem o poza si acestia fug sa vada ce a mai facut Octav dupa ce le-am spus in mare despre capturile acestuia.

Seara se lasa o racoare patrunzatoare de iarna, semn ca zapada cazuta in Ungaria si in zonele din est si nord est fac sa semene ca si cum cineva ar fi lasat usa deschisa la un imens frigider care noi.

Masa festiva se apropie de sfarsit. La Octav vin in vizita cativa prieteni, si imi rasuna in minte sunetul de clopotei de la varful lansetelor si zambesc….

La ora la care scriu aceasta postare, sambata seara, stiu ca are la sfoara in apa un somn de peste 30 de kilograme pe care il vom filma maine dimineata.